fredag 15 januari 2010

Läraryrket, vetenskapligheten och jag


Läroplanen börjar med att säga ” En viktig uppgift för verksamheten är att grundlägga och förankra de värden som vårt samhällsliv vilar på. Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen samt solidaritet med svaga och utsatta är värden som skolan skall hålla levande i arbetet med barnen.” (Lpo94, s.3). Detta tror jag kan vara grunden för alla lärare och blivande lärare. Också enligt läroplanen ”ska undervisningen sträva mot att ge eleverna en inblick i vetenskapligt arbete och tänkande”. Men det är kanske inte bara att ge eleverna inblick det är också på vilket sätt ska läraren göra detta. Allmänt sagt detta var meningen med kursen pedagogiskt arbete: att vi ska lära oss förmedla kunskap, hantera på rätt sätt alla olika undervisning situationer men det viktigaste, tycker jag, är att vi lärt oss att vi måste behandla alla lika och försöka lyfta fram varje elev.
Vi själva har gått och vi går fortfarande genom en lärande process som lär oss ha riklig språkanvändning för att kunna genomföra uppdraget. Under hela terminen vi har blivit bekanta med skolansvärld och lärande processen. Vi har lärt oss att vetenskaplighet inom läraryrket är i en kontinuerlig utveckling och så måste vara. Vi har lärt oss att kunskap är inget begrepp, precis som står i läroplanen: ”Kunskap kommer till uttryck i olika former – såsom fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet – som förutsätter och samspelar med varandra.” (Lpo94, s.6). Så att med andra ord lärande processen är alltid byggt på samspelet mellan lärare och elever.
Dimenäs påstår i hans bok Lära till lärare att ”begreppet lärande återfinns överallt och för den som undervisar eller utbildar andra är ju frågan om hur man ska förstå lärande en av de mest essentiella frågorna” (Dimenäs, 2008, Liber, s.105). Om jag tänker lite djupare detta är faktiskt nyckeln till läraryrket. Lärare måste vara mycket mer den personen som förmedlar kunskapen, måste vara en förebild och ha en stark föreställning under undervisningen. Ur detta perspektiv uppfattar jag att människans lärande och utveckling befinner sig i en ständig förändring under livets gång.
Under terminens gång jag har ändrat flera gånger min uppfattning om läraryrket, från elevens perspektiv, som jag tittade och tänkte på läraryrket, just nu, idag tittar jag, egentligen på läraryrket från lärarens perspektiv. Skolan är inte längre bara en byggnad, skolan har fått en helt annorlunda bild i mina ögon. Skolan är en komplex bild som grundar sig på olika förutsättningar som styr eller kompletterar samhällen som går hand i hand med skolans värdegrund. Alla dessa principer grundar sig eller har som grund en stadig kunskap. Gustavsson påstår i boken Vad är kunskap? att kunskap betyder ett gott liv. Hans förklaring ur detta synvinkeln är att ”det goda livet består av en mängd olika aktiviteter, som tagna var för sig har ett egenvärde”(Gustavsson, 2002. Liber, s.107). Detta är mer den sant och man kan tänka att människans strävan till det goda livet det inte går genomföra utan kunskap. Här kommer i hjälp lärarens uppdrag, mitt uppdrag, att förmedla kunskapen till dom som kommer i skolan. . Kunskap är en kontroversiell term som har diskuterats sedan antikens Grekland. Här är att efter mer än 2000 år har vi fortfarande undrar: "Vad är kunskap?". Denna fråga är inte enkel, är kunskapen fortfarande människors ambition att förstå allt omkring oss, lusten att förstå mysterierna i det okända och göra det känt? Och precis som Gustavsson säger ” kunskapens relation till det liv vi lever har behandlats av många och på olika sätt” (Bernt Gustavsson, 2002, s.123). Alltså med andra ord, enligt Gustavsson, ”kunskap är människans strävan att överleva och skaffa sig ett bättre liv, både individuellt och kollektivt” (Bernt Gustavsson, 2002, s.13).
Efter all denna kunskap som jag har samlat under terminen, undrar jag vilket är det bästa sättet att dela den med mina blivande elever? Detta med tanke på att min roll som lärare är inte bara att förmedla kunskap men också att vara en del av deras utbildning och vara en förebild för dem. Vi, alla, har olika sätt att vara. Därför tror jag att även i läraryrket behöver vi inte följa någon mall för att vara, det är inget fel att vara olika, bara om man hitta den rätta vägen. Kanske här finns kunskapsnyckeln: hitta egen väg till att vara en bra lärare.
Gustavsson påstår att ”kunskap inte kan existera utan social och kulturell förmedling och att den inte kan finnas utanför historien” (Bernt Gustavsson, 2002, s.92). Det tycker jag med att allt det vi är som individer präglas sig på allt det vi gör och har en stor betydelse när det gäller vårt framtida yrke, läraryrket, så att kunskap och läraryrket går hand i hand.

Min utbildning på lärarhögskolan har precis börjat och det har gått bara en termin, men det känns som allt börjar konturera sig och varje dag lär jag mig att se på olika teorier från olika perspektiv eller synvinkel, genom de slipade glasögon som jag har skaffat mig för denna spännande resa.

Källor:
• Lpo94
• Dimenäs, Jörgen (2007) (red.) Lära till lärare, Att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik. Stockholm: Liber
• Gustavsson, Bernt (2002), Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap. Stockholm: Liber

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar