lördag 9 januari 2010

Olika språkliga handlingar i förskolans/skolans värld 2009-12-08


Jag har haft nu två dagar på min VFU skola för att spana efter olika kombinationer språkliga handlingar, med fokus på verbalt språk, bildspråk, matematiskt språk och kroppens språk. Under de två dagarna kunde jag observera min koordinatör från andra vinklar. Hon använder olika språk handlingar under hennes lektioner. Eftersom det finns bara några dagar innan jullovet och det finns inte så många prov kvar att göra, lektionstiderna är mer avslappnade. Jag hade följt min koordinatör på spanska lektioner måndag och tisdag. Hon hade olika årskurser, från årskurs 7 upp till årskurs 9.

Under lektioner hon använder mest det verbala språket och inte särskilt mycket av kropp språket, jag kan till och med säga att hon inte rör på sig så mycket. Det matematiska språket finns, men ganska begränsat. I måndags hade hon haft några lekstunder med olika klasser. Det var något som jag själv tyckte att det var ett intressant sätt att lära ut.

Beskrivning på leken

Alla elever sitter på bänkarna och läraren väljer en av de som i sin tur väljer en annan klasskamrat som ska utmanas. Då säger läraren ett ord på svenska och de eleverna ska svara, den som svarar sist, sätter sig ned. Eleven som är kvar i spelet väljer en annan kollega, och så vidare till det blir bara en elev kvar.

Jag tycker att detta kan vara ett intressant sätt att lära eleverna, speciell när det gäller ett nytt språk. De har möjlighet att fräscha upp kunskaperna på ett roligt sätt som kan bli en uppmaning.

En annan situation var med årskurs 8. Läraren ger instruktioner på spanska (verbalt språk), och eleverna måste härma vad läraren säger (kropp språket).

De två olika metoder värkar vara ett bra sätt att lära ut, och de kan utvecklas på olika sätt i lärandeprocessen. Eleverna visar mer intresse när undervisning läge är roligare. Läraren använder också ganska ofta PowerPoint presentationerna och eleverna får lyssna ganska ofta på band, exempelviss, under lektionen, lyssnade de på en text och sedan besvarade de på några frågor knytet an till texten.

Lärarens sätt att undervisa är mycket dynamik och hon försöker höja kvaliteten på undervisning med hjälp av olika språk handlingar. Jag blev väldigt nyfiken på vad eller hur tänker eleverna när man pratar om språkliga handlingar och jag har delat en enkät som jag ska visa nedan:

Pedagogisk reflektion

I skolans/förskolans värld finns olika språkliga handlingar. De olika språken har fokus på verbalt språk, bildspråk, matematiskt språk och kroppens språk.

1. Vilket språk använder mest din lärare?

2. Vilket språk hjälper dig mest som elev i lärandeprocessen? (förklara)

3. Hur vet du som elev att du får information på rätt sätt? (utveckla)

De flesta eleverna har svarat att de lär sig mest genom PowerPoint presentationerna och olika andra filmer som läraren presenter på lektionerna. Några av dem ville att lärare ska använda lite mer kropp språket, och att hon ska försöka vara mer tydligt när hon använder sig om verbalt talande.

Om det finns mer kommunikation mellan lärare och elever höjer väldigt mycket kvaliteten på undervisningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar