fredag 15 januari 2010

Vetenskapligt pedagogiskt tänkande


Läroplanen börjar med att säga ” En viktig uppgift för verksamheten är att grundlägga och förankra de värden som vårt samhällsliv vilar på. Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen samt solidaritet med svaga och utsatta är värden som skolan skall hålla levande i arbetet med barnen.” Detta tror jag kan vara grunden för alla lärare och blivande lärare. Också enligt läroplanen ”ska undervisningen sträva mot att ge eleverna en inblick i vetenskapligt arbete och tänkande”. Men det är kanske inte bara att ge eleverna inblick det är också på vilket sätt ska läraren göra detta. Allmänt sagt detta var meningen med kursen pedagogiskt arbete: att vi ska lära oss förmedla kunskap, hantera på rätt sätt alla olika undervisning situationer men det viktigaste, tycker jag, är att vi lärt oss att vi måste behandla alla lika och försöka lyfta fram varje elev. Vi själva har gått och vi går fortfarande genom en lärande process som lär oss ha riklig språkanvändning för att kunna genomföra uppdraget. Under hela terminen vi har blivit bekanta med skolans värld och lärande processen. Vi har lärt oss att vetenskaplighet inom läraryrket är i en kontinuerlig utveckling och så måste vara. Vi har lärt oss att kunskap är inget begrepp, precis som står i läroplanen: ”Kunskap kommer till uttryck i olika former – såsom fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet – som förutsätter och samspelar med varandra.” Så att med andra ord lärande processen är alltid byggt på samspelet mellan lärare och elever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar